Sök:

Sökresultat:

119 Uppsatser om Perceptuell bedömning - Sida 1 av 8

Perceptuell och akustisk bedo?mning av ro?stfunktion hos barn med tonsillhypertrofi : Effekter av kirurgi

In Sweden over 10.000 patients annually, mostly children, undergo tonsillar surgery. The most common surgical method is total removal of the tonsil, tonsillectomy (TE). During the last decade partial tonsil resection, tonsillotomy (TT), has been reintroduced and is associated with lower primary morbidity and less postoperative pain. The aim of the present study was to evaluate if and to what extent 4-5 year old children?s voice function are affected by tonsillar hypertrophy compared to controls and to study the effects of the two surgical techniques on vocal function.

Flicka eller pojke? Pojke eller flicka? : Perceptuell lyssnarbedömning av smÄ barns könstillhörighet och röstegenskaper

Föreliggande studie behandlar Àmnet barnröst ur ett könsperspektiv. Syftet med studien Àr att undersöka om det vid lyssnarbedömningar av ljudinspelade standardiserade fraser Àr möjligt att identifiera könstillhörighet hos barn i Äldrarna 3;0-4:0 Är. Fyra logopeder med lÄng erfarenhet inom röstlogopedi skattade rösterna betrÀffande kvalitet. En perceptuell lyssnarbedömning genomfördes med logopedstudenter vilka identifierade könstillhörighet korrekt i 55% av röstinspelningarna. Fördelat pÄ kön var identifieringen av pojkarna nÄgot sÀkrare (60%) jÀmfört med flickorna (57%).

"Jag hÀvdar att det hÀr har funnits jÀmt" : Formativ bedömning pÄ mellanstadiet

The porpuse of this paper is to find out how three teachers working in years four to six in a Swedish school say they use formative assessment and how they use it in educational practice, and if there is a difference in the use of formative assessment between year four, five and six. Formative assessment is the kind of assessment that aims to enhance the student?s learning, as opposed to summative assessment wich is intended only to summarize student?s accomplishments. To answer the purpose, I conducted qualitative interviews with the teachers, and observations in each of the teachers? classrooms.

Individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdo?men : ? Vilka former av bedo?mning fo?rekommer?

Studiens syfte var att belysa och kategorisera inneha?llet i de individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdo?men pa? na?gra grundskolor. Vidare syftade studien till att analysera inneha?llet i utvecklingsplanerna fo?r att visa vilka summativa respektive formativa bedo?mningar som fo?rekom. A?ven andra former av bedo?mningar identifierades.

Formativ bedömning-motsvarar elevens upplevelser lÀrarens intentioner

Bakgrund till denna studie a?r att jag la?nge varit nyfiken pa? var la?rare och elev mo?ts i det arbetssa?tt som bena?mns formativ bedo?mning, men ocksa? var de kanske inte mo?ts. Vidare har jag velat ge ett elevperspektiv pa? formativ bedo?mning, en infallsvinkel jag tycker mig sakna i forskning och debatt. Studiens syfte har varit att underso?ka eventuella skillnader i elevers respektive la?rares uppfattning och upplevelse av formativ bedo?mning och om elever uppfattar den formati- va bedo?mningen pa? det sa?tt la?raren har fo?r avsikt. Studien riktar in sig pa? elever och la?rare i yrkesutbildning fo?r vuxna da?r ba?da grupper genom svar pa? fra?geenka?ter, men a?ven uppfo?ljande intervjuer, fa?tt ge sin bild av hur de sja?lva upplever bedo?mningsarbetet ? men ocksa? hur la?rarna tror eleverna upplever for- mativ bedo?mning. Ba?da grupperna ger uttryck fo?r en ova?ntat samsta?mmig bild av formativ bedo?mning, bilden a?r dessutom o?verva?gande positiv. Vidare ra?der stor samsta?mmighet a?ven mellan grupperna i synen pa? va?rdet av formativ bedo?mning. Det enskilda omra?de da?r tydlig diskrepans ra?der a?r na?r det ga?ller la?rares uppfattning av hur elever ser pa? formativ bedo?mning.

Informell formativ bedömning i matematikundervisningen

Informell formativ bedo?mning a?r inte bedo?mning som tenderar att dokumenteras och sammanfattas till ett betyg, utan den bedo?mning som via dialoger i klassrummet hja?lper la?raren att avgo?ra vad eleverna kan eller om de ha?nger med i det la?raren fo?rso?ker fo?rmedla. Fo?r att bedo?mningen sedan skall vara formativ kra?vs det att informationen som la?raren fa?r fram vid dessa dialoger anva?nds som grund i fortsatt undervisning. Syftet med den ha?r studien a?r att fo?rdjupa kunskapen om informell formativ bedo?mning inom matema- tik pa? gymnasieskolan.

Mindfulness och dess effekt pÄ uppmÀrksamhets- och perceptionsförmÄga bland tÀvlingsinriktade idrottsutövare: En experimentell pilotstudie. :

Syftet med föreliggande studie var att undersöka effekten av en dos mindfulness session pÄ 45 minuter och dess relation till: (1) UpprÀtthÄllandet av uppmÀrksamhetsförmÄgan, (2) exekutiv uppmÀrksamhetsförmÄga samt (3) perceptuell förmÄga. En experimentell studie genomfördes pÄ idrottare (n=48) som uppfyllde sÀrskilda krav för att fÄ ingÄ i studien. Resultatet visade inga signifikanta skillnader gÀllande samtliga tre variabler mellan experimentgrupp och kontrollgrupp. Avslutningsvis diskuteras studiens resultat och implikationer i förhÄllande till tidigare forskning, med stöd av teoretiska referensramar..

Öppna test ja?mfo?rt med blindtest : Hur pa?verkas lyssnarens bedo?mning?

Denna underso?kning so?ker ett svar pa? hur den relativt vana lyssnarens bedo?mning av ljudkvalitet pa?verkas av ett sa? kallat o?ppet test, da?r det som bedo?ms a?r ka?nd fo?r lyssnaren, ja?mfo?rt med ett blindtest, da?r detta objekt a?r oka?nt. Fra?gan appliceras pa? kvalitetsbedo?mningen av digitala kodningstekniker, d.v.s. hur lyssnaren pa?verkas av att valet av kodningsteknik som avlyssnas a?r ka?nd eller inte.

En rekryterares bedömningsproblematik i vardagen : En fallstudie om objektiv- och subjektiv bedo?mning i rekryteringsprocessen

I fo?ljande uppsats underso?ker vi rekryterarens bedo?mningsproblematik i vardagen. A?mnet a?r relevant eftersom arbetsmarknaden sta?ndigt utvecklas vilket inneba?r att rekryterarens objektiva bedo?mning har fo?rsva?rats. Rekryteraren ma?ste hitta en balansga?ng mellan den subjektiva och objektiva bedo?mningen.

Unga vuxna med unilateral lÀpp-, kÀk- och gomspalt ? perceptuell bedömning och sjÀlvskattning av tal och kommunikation

The purpose of this study was to investigate how young adults withunilateral cleft lip and palate assess their own speech and communication,and to let speech and language pathologists make a perceptual analysis ofthese individuals? speech at the age of 19 years. An additional aim was toexamine the relationship between these two different ways of evaluation.Data was collected through perceptual analysis from audio recordings and byusing a self-report questionnaire based on the ICF-structure (InternationalClassification of Function, disability and health). Altogether, 33 peopleparticipated. One third of the participants had no speech deficiencies.

LjudförestÀllningens inverkan pÄ ljuddetektion

Mental ljudförestÀllning (eng. auditory imagery) innebÀr att uppleva ett ljud för sitt inre i frÄnvaro av yttre sinnesintryck. Tidigare studier har visat att ljud­förestÀllning kan inverka sÄvÀl faciliterande (t.ex. Farah & Smith, 1983) som interfererande (t.ex. Okada & Matsuoka, 1992) pÄ perceptuell ljuddetektion.

Perceptuell bedömning av dysartri: jÀmförelse av detaljerad kontra övergripande analys

The aim of the present study was to compare two differenttypes of assessment of dysarthria to be able to conclude which methodmight be more suitable for use in research and in clinical practice.Five speech pathologists with extensive experience assessed 20different recordings of individuals with dysarthric speech using twodifferent forms, one more detailed and one designed for a more overallassessment. In the detailed form 30 aspects of voice and speech wereanalyzed. In the short form 5 overall aspects of voice and speech wereanalyzed. Six of the recordings were duplicated to serve forassessment intra-judge reliability for each form. The results show thatthere was a high correlation between the two forms and that theymeasures the same types of speech deviations although on differentlevels of details.

Röst, tvÄsprÄkighet och röstproblem : Subjektiv upplevelse samt akustisk och perceptuell bedömning

TvÄsprÄkighet kan innebÀra Àndring av röstbeteendet vid vÀxling av sprÄk vilket kan bidra till en ovan röstanvÀndning och orsaka röstproblem. Studiens syfte Àr att undersöka hur tvÄsprÄkiga personer upplever sina röster nÀr de talar dels sitt modersmÄl, dels sitt andrasprÄk, samt om det finns skillnader som kan identifieras perceptuellt och/eller akustiskt vid vÀxling av sprÄk. I studien undersöks Àven ifall tvÄsprÄkighet kan vara en bidragande faktor till röstproblem. Fem kvinnor med ryska som modersmÄl och med svenska som andrasprÄk, som dessutom lÀrde sig svenska i vuxen Älder, undersöktes med hjÀlp av intervjuer, percep tuell  röstbedömning och akustisk analys. Intervjudelen med ?Grounded Theory? som analysmetod belyste deltagarnas upplevelser vid byte av sprÄk.

UPPLEVD RUMSKLANG : En studie i olika gestaltningar av rumsklang med en visuell referens

Denna rapport undersöker om olika gestaltningar av rumsklang ger högre gradperceptuellt realism med en visuell referens. Undersökningen baseras pÄ denforskning inom rumsklang och perception av dessa som skett tidigare. I dessa fall utanen visuell referens. I detta fall undersöks gestaltningen som ges av konvolutionsreverb,fördröjningsnÀtsreverb och en kombination av dessa. För att undersöka detta skapadestre videoklipp med samma bild och samma ljudeffekter med skillnad i denreverbteknik som anvÀndes.

Perceptuell bedömning av tal och röst hos vuxna med 22q11-deletionssyndrom

Speech anomalies have been described as characteristic symptoms forthe 22q11 deletion syndrome. However, research on speech and voice in adultswith the syndrome is still scarce. Previous research has indicated that speech andvoice anomalies seen in children with the syndrome might have neurologicalcauses. The aim of this study is to investigate speech and voice in a group ofadults diagnosed with the 22q11 deletion syndrome, with extra focus onanomalies with possible neurological cause. The researched group consisted of24 adults between the ages 19 to 38 with a verified 22q11-deletion, 16 womenand 8 men.

1 NĂ€sta sida ->